Dato og tid er tirs 4. jun 2024 15:12

smykke forum

Vis ubesvarede indlæg | Vis aktive emner


Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Hvordan er stemningen for metalfarvnings-eksperimenter?
Super idé. Jeg er da med på at eksperimentere lidt. 39%  39%  [ 7 ]
Ideen er god, men jeg er altså kun med på en kigger. 50%  50%  [ 9 ]
Det kan måske bruges til noget, meeen jeg venter lige og ser... 6%  6%  [ 1 ]
Minimal begejstring, jeg kan jo købe metal i de farver, jeg skal bruge. 0%  0%  [ 0 ]
Helt ærligt - hvor meget tid kan man have tilovers. 6%  6%  [ 1 ]
Afgivne stemmer : 18
Forfatter besked
Indlæg: ons 12. okt 2011 20:25 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Theis skrev:
her har jeg fx brugt 3 dobbelt salmiak spiritus på kobber.. på bronze bliver det dyb mørk blå og sort
Hvordan gjorde du?
Er det penslet på eller dyppet?
Et eller flere lag?
Koldt eller varmt metal?
Og 3x-salmiak ved stuetemp, eller...?

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 13. okt 2011 19:07 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Det er ikke mangel på aktivitet, der gør, der ikke kommer så meget fra mig herinde lige nu, for jeg er ved at lave "brikker", efter at have fået både messing- og kobberplade hjem - og der skal jo laves en del. Jeg laver dem så den ene halvdel af brikken er naturel/blank og den anden halvdel matteres med k220 smergelpapir. Derudover får halvdelen af brikkerne efterfølgende tæsk med en textur-hammer.
Arbejdet er lidt kedeligt, så der er ikke meget at vise:

Billede

Billede


Og så tilbage til pladesaveriet...

Billede

_________________
Billede


Senest rettet af BlueRaven fre 14. okt 2011 11:16, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: tors 13. okt 2011 22:46 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 11. okt 2011 16:47
Indlæg: 11
BlueRaven skrev:
Theis skrev:
her har jeg fx brugt 3 dobbelt salmiak spiritus på kobber.. på bronze bliver det dyb mørk blå og sort
Hvordan gjorde du?
Er det penslet på eller dyppet?
Et eller flere lag?
Koldt eller varmt metal?
Og 3x-salmiak ved stuetemp, eller...?

Billede


Det bedste var at det var " varmt" processen virker " altid" men jo varmere jo bedre så en god sommer er bedst :) Men jeg tog bare 3 dobbel salmiak spiritus direkte ned i en pose så bare lagde metal ned i.. jo længere tid desto mere farve. kobber kan gå fra grøn til blå til sort til blå sort bronze grøn mere grøn, meget simpelt. Jo koldere vejr.. jo længer tid. en varm sommer dag tager det ikke meget ver 10-15 min men en vinder kulde kan nemt tage nogle timer.

Det er ligesom folk der laver store statuer kan smide det ind i mødingen :) .. samme effekt.


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 01:31 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Theis skrev:
Det bedste var at det var " varmt" processen virker " altid" men jo varmere jo bedre så en god sommer er bedst :)
Og det siger du nu, hvor vi går vinteren i møde Billede :-w :))

Theis skrev:
Men jeg tog bare 3 dobbel salmiak spiritus direkte ned i en pose så bare lagde metal ned i...
Aha! En pose?! Du er genial ^:)^
Det kan ganske sikkert løse nogle af de "problemer" jeg løb ind i, da jeg legede lidt tidligere på aftenen.
Jeg smurte en pæn del 3dbSalmiak på pladerne med en vatpind, og lod dem bare ligge og lufttørre, men jeg tror "spiritussen" duftede af, inden der skete så meget. Faktisk blev undersiderne bedst, men her var fordampningen jo også langsommere:

Billede
Pladerne med stempel i nederste højre hjørne er bagsiderne

Det ternede mønster på nogle af bagsiderne skyldes, pladerne lå på ternede vatrondeller. Jeg finder det interessant at patinaen er mest grøn, hvor pladerne IKKE rørte vattet. Igen får det mig til at spekulere på, om dampe måske kunne være noget, man skulle se på...

Alle prøverne er efterfølgende skrubbet med vand og blød børste, så denne patina sidder godt fast :-D

Da jeg opdagede det med bagsiderne, lavede jeg denne 27mm messingskive ved at putte 3dbS på, og så vende den med forsiden nedad på et stykke bagepapir:

Billede


Men selvfølgelig vil en plasticpose holde på væsken meget længere #-o :-D

Theis skrev:
Det er ligesom folk der laver store statuer kan smide det ind i mødingen :) .. samme effekt.
... men knap så appetitligt :))

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 15:12 
Offline
Smaragd
Smaragd
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. jan 2011 18:41
Indlæg: 120
Når vi snakker salmiak så har jeg brugt det til disse i kobber.
Har hældt en smule i syltetøjsglas, hængt øreringen op inde i glasset, stillet det i solen og da jeg var tilfreds tog jeg dem ud. Kun dampene at salmiaken.
Billede


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 15:28 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 11. okt 2011 16:47
Indlæg: 11
hvad med lave en lille " trone" rist så hælde noget ned i et glas.. så sætte tronen som er noget " gitter" og ligge det du vil ha " oppe på" så det ikke er i direkte kontakt men kun ligger i dampene :) det må gøre ret effektivt :).

men hvis du kan li sådan overflader osv hvad med " ætse "? ... du kan jo smide det i svovlsyre det æder jo det meste.. du kan også lave " sjov" og male med noget ala neglelak eller sprittus osv og så putte det ned i syren så ætser det alle andre steder end der du har malet :) så kan du selv tegne noget mønster billede og ætse de andet væk.. bare pas på du ikke ætser for meget ;).
Så kan du jo " kombinere" og så bagefter dampe det med din salmiak så baggrunden er " sort blå" og polere op hvor det du havde tegnet står frem så du får fremhævet et eller andet motiv af en fugl eller den slags og så sort blå baggrund :).....

gad vide hvad der sker om man kombinere " ild" og salmiak hmm så man " varme" behandler det først så det er rødt.. og " så" salmiak bliver det så blå/lilla... ( rød.. blå = lilla ? )


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 17:52 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
PrinsA - Cool coils! ;)-
Helt fantastisk patina, og det giver altså en flot effekt, når du sådan lige sliber lidt overflade kobberfarvet igen :ymapplause:

Theis skrev:
hvad med lave en lille " trone" rist så hælde noget ned i et glas.. så sætte tronen som er noget " gitter" og ligge det du vil ha " oppe på" så det ikke er i direkte kontakt men kun ligger i dampene :)
Lige hvad jeg tænkte, så de sidste 6 timer har der ligget 3 plader på gaze højt hævet over salmiakken i en plasticbøtte med låg. Der sker noget i bøtten, men det går ret langsomt, da der er ca -10°C på badeværelset, hvor den står ;)-

Billede


Theis skrev:
men hvis du kan li sådan overflader osv hvad med " ætse "?
Vi har faktisk haft gang i ætsning herinde - Camilla startede det HER, vi eksperimenterede lidt, og jeg fik da lavet en bronzering, men det gik lidt død, efter vi ramte ind i problemerne med at finde salpetersyre (HNO3). Efterfølgende har de fået det ved RH - men til 400kr/l, så jeg ved ikke rigtigt...
Men nu hvor jeg har masser af bronze-, messing- og kobberplade, skal der da nok ætses lidt igen med saltsyre+brintoverilte blandingen på et tidspunkt.
Ideen med at efterbehandle med salmiak er under alle omstændigheder rigtig god - og noget lettere end det emalje-dims, jeg var ude i med ringen :-D

Theis skrev:
gad vide hvad der sker om man kombinere " ild" og salmiak hmm så man " varme" behandler det først så det er rødt.. og " så" salmiak bliver det så blå/lilla... ( rød.. blå = lilla ? )
Jeg begynder at mistænke det her for at være "Det uendelige projekt" :))
Hvis jeg skal gætte, vil jeg tro salmiakken vil overvinde varmebehandlingen, ved bare at lægge sig ovenpå. Den blågrønne patina er jo opak, men det kunne måske godt skabe noget interessant alligevel? Hvad med salmiak på rødglødende metal?
Endnu et par eksperimenter venter vist her... ;)-

Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 18:04 
Offline
Smaragd
Smaragd
Brugeravatar

Tilmeldt: søn 2. jan 2011 18:41
Indlæg: 120
BR Husk at når du laver forsøget med varmt metal og 3dbs at gøre det et godt ventileret sted b-(
Vi sku jo ikke gerne miste vores ekspert ud i mange emner :whistle:


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 18:19 
Offline
Perle
Perle

Tilmeldt: tirs 11. okt 2011 16:47
Indlæg: 11
Prins Albert skrev:
BR Husk at når du laver forsøget med varmt metal og 3dbs at gøre det et godt ventileret sted b-(
Vi sku jo ikke gerne miste vores ekspert ud i mange emner :whistle:



så man skal ikke drikke det blå væske bagefter @-)... og det fortæller du først nu..


Top
 Profil  
Svar med citat  
Indlæg: fre 14. okt 2011 18:34 
Offline
Opal
Opal
Brugeravatar

Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Indlæg: 1201
Geografisk sted: Herning
Prins Albert skrev:
BR Husk at når du laver forsøget med varmt metal og 3dbs at gøre det et godt ventileret sted
Bare rolig - det bliver et altan-projekt på et tidspunkt, når vejret og vindretningen er til det :-bd

Theis skrev:
så man skal ikke drikke det blå væske bagefter @-)... og det fortæller du først nu..
Det forklarer en hel del... :p :)) :)) :))
Billede

_________________
Billede


Top
 Profil Hjemmeside 
Svar med citat  
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  

Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt!
Danish translation by Olympus DK Team

Copyrights forbeholdt Cyberimport.dk - Perler til lav selv smykker