Med ganske, ganske få undtagelser, kan sten ikke helbrede noget som helst*.
Flere er derimod giftige, så at sælge sten for deres "helbredende egenskaber", er i min bog fup og svindel.
Folk må selvfølgelig tro, hvad de vil, men det bliver det ikke fakta af, og der er intet bevis på, at nogen nogensinde er blevet helbredt for så meget som en mild snue, af at gå rundt med en bestemt slags sten i lommen, eller drikke vand en sten har ligget i natten over
Hvis vi rykker over til de mere alvorlige sygdomme som f.eks kræft, ja, så kan jeg ligefrem finde på at blande mig, hvis jeg hører en sælger fortælle en "historie", eller anbefale en sten frem for behandling
Det er fint at købe en sten, hvis man synes den er smuk, og hvis man bliver glad af at kigge på den - og gælden kan
måske have en positiv effekt, men stenen i sig selv, gør ingenting.
Hvis de gjorde, ville jeg nemlig være et af de mest "perfekte, raske og afbalancerede mennesker" i verden, med den stensamling, jeg har liggende, men jeg bliver sgu stadig forkølet, får hovedpine og er af og til både træt og ugidelig
Så sig aldrig til nogen at sten kan helbrede dit og dat (ikke at jeg tror, du kunne finde på det).
Når det så er sagt, vil jeg gå lidt mildere til værks, for sten kan sagtens have, hvad jeg vil kalde en "terapeutisk" værdi. Her er ikke tale om helbredelse for noget, men om at den enkelte person går ind og arbejder med sig selv. Det er hårdt arbejde, og det er personen selv, der udfører det. Stenen er bare et hjælpemiddel, man bruger som et værktøj til at styre fokus. I realiteten kunne det lige så godt være sten fra grusvejen, en nød, en gud eller en aflagt sutsko.
Her kan man måske godt tillade sig, at sige ting som (og nu bruger jeg dit ametyst-eksempel):
Krystalhealere bruger blandt andet ametysten, når de arbejder med psykisk overlast, når de vil stimulere den logiske sans og sætte fokus på at træffe de rigtige valg i svære beslutninger.På den måde, giver du ikke udtryk for, det er din overbevisning, og samtidigt er det ikke løgn, hvad du siger, for det er jo hvad krystalhealerne bruger den til. Du påstår heller ikke stenen i sig selv kan noget.
En anden udgave man kunne give de interesserede kunder:
Ametysten kan blandt andet bruges, når man vil arbejde med psykisk overlast, når man vil stimulere den logiske sans og når man ønsker at sætte fokus på at træffe de rigtige valg i svære beslutninger.Du behøver så ikke at fortælle, at alt andet også kan bruges
Igen er stenen i sig selv ikke tillagt "mirakel-egenskaber", og du lægger op til, folk selv må arbejde for at opnå noget.
* f.eks Halit, som kan helbrede Hyponatriæmi (= salt som helbreder saltmangel).