Pia skrev:
Krussedulle pynt - du har lige transformeret stilen 180 grader
Jup - men "dullen" kan skubbes af og på, så hvis jeg vil være "RÅ" en dag, så dropper jeg den bare.
Min oprindelige idé var ellers at putte nogle nitter på, men jeg kan simpelthen ikke finde mine "killer-nitter". Øvha!
Pia skrev:
og ganske uden wrap- var den proces ok (lav nu ikke en reportage) eller var den med forskellige typer slaglod? jeg mener, det ideelle er jo at lodde sine duller, men hvis processen kræver intimt lodde-kundskab, så ligger den nok ikke lige for.
Der er lidt wrap, for stenen er viklet på
Mht lodningerne kan man selv mindske sværhedsgraden, ved at være super tålmodig (hvilket jeg ikke er).
Min metode var at slibe alle snirkler rene med lidt smergelpapir, pensle det hele med fluss, og så udføre lidt af en balanceakt med at placere mikroskopiske stykker hård slaglod på alle de steder der skulle loddes - uden at få skubbet til mønsteret eller få de allerede placerede slaglodsstykker til at falde ned igen (og her vil jeg godt lige sende en uvenlig tanke til den "avis"sælger fra BT, som ringede da jeg manglede 4 stykker, og fik mig til at spjætte, så jeg måtte starte forfra
).
Da hele opstillingen var på plads, startede jeg med at lodde tættest på mig, og hoppede så fremad fra loddested til loddested (hvilket går ret hurtigt ved så tynd tråd (0.8mm)).
Det hele blev afkølet i koldt vand, og gået efter. Et par steder havde slagloddet ikke taget ved, så der blev lige slebet rent og loddet igen - hvilket var vildt let, for nu rykkede tingene sig jo ikke mere
.
Det hele blev loddet med hård slaglod.
Vil man gøre tingene lettere for sig selv (loddemæssigt), kan man lodde snirklerne sammen ad flere omgange. På den måde er der ikke så meget der kan rykke sig, og det er noget lettere at overskue, om noget af slagloddet hopper af under den første opvarmning (hvis flussen koger op - hvilket den tit gør).
Har man en skål vand ved siden af loddestedet, kan man afkøle og efterse hver lodning med det samme. Derefter er det bare at slibe næste loddested rent, flusse og lodde - gang efter gang efter gang efter gang...
Det er ikke svært, og det største fif er nok, at man skal prøve at varme fra en vinkel, hvor en tidligere lodning ikke ligger lige foran loddestedet man arbejder på (altså foran flammen). Det var derfor jeg startede mine lodninger tættest på mig selv, og arbejdede mig fremad.
Slaglod i flere hårdheder, kan også give en lille fordel, da det jo mindsker risikoen for "oplodning" af tidligere lodninger.
Pia skrev:
er den banket flad eller ?
Ja, alle dele er banket lidt inden de er loddet sammen. Efter lodning er hele krusedullen så formet, så den følger armbåndet.
... og det var slut på dagens reportage
Danagonia skrev:
Blue hvor har du købt det lækre læder henne??
Det er fra den lokale læderpusher, og bare en rest jeg havde tilbage,
fra engang en veninde skulle have et lyserødt kaninpelset killer-nitte-armbånd