-
Kassefatning Kunsten at fatte en sten...
... i en kasse:
Sorry - jeg ku' ik' dy mig...Here we go...Kassefatninger består i sin enkelhed af en bund og en kant.
Her er nogle eksempler på forskellige sten fattet i kasser:

Bunden kan enten være ren plade, men man kan også save den, så lyset kan skinne gennem stenen, eller man kan gøre den til forside, med udskæringer:

Kasser kan pyntes. Man kan enten lodde pynt på kassens sider, eller man kan som her, lade bundpladen rage lidt udenfor kanten, og dekorere den:

De to komponenter i en kassefatning er metalplade (evt rør og tråd), og noget at fatte, som en sten:

Indenfor sten, er der mange former for slibning, men de mest normale brugt til kassefatninger er carbochons.
Man skal være opmærksom på, der er flere slags.
Kanten på ens kassefatning, skal være lidt højere end det bredeste sted på stenen (vist her med pink):


Kanten laves af et stykke savet plade. Jo tykkere plade, jo sværere er det.

NB! Saven holdes lodret, når man saver plade, og tænderne skal bide, når saven føres nedad:


Jeg måler stenens omkreds med en strimmel papir og lidt tape - synes det er lettest:



Længden skal være stenens omkreds + 2x pladetykkelsen:

Kantskinnens ender files helt lige:

Når kantskinnen er savet, bukkes den rundt så den passer om stenen. Her må man have gang i tængerne, og en skinnetang er meget velegnet:

Bliver kantskinnen hård og svær at bukke, kan man udgløde den.
(varme den op til den bliver svagt rødglødende og så afkøle den i vand)
Udgløder man undervejs, skal enderne lige slibes igen inden lodning.
Når kanten passer perfekt om stenen og enderne er helt tæt samlet, skal der loddes:

Samlingen pensles med fluss, og et lille stykke (hårdt) slaglod flusses og lægges direkte under samlingen på et brændfast underlag (f.eks loddekul):


Skinnen opvarmes langsomt - start på siden modsat samlingen og arbejd dig om mod samlingen (lidt frem og tilbage):


Når skinnen er helt rødglødende koncentrerer man varmen op og ned ad samlingen (mest i toppen)
Når slagloddet smelter, løber det hen, hvor det er varmest, så ved at varme i toppen af samlingen løber det op, og sammenlodder enderne:


Nu skal undersiden af kanten slibes. Dette gøres lettest ved at trække den frem og tilbage over et stykke slibepapir.
k220 er velegnet (og ja, jeg har set der står P220 på billedet

):

Når undersiden er helt jævn, tjekker man, at stenen stadig passer perfekt, og at kanten stadig er lidt højere end stenens bredeste sted:

Det stykke plade, der skal være bund klargøres. Sav eventuelle mønstre eller huller nu.
Inden lodning slibes pladen med slibepapir, til den er helt jævn:


Pladen og kantens bundflade der skal loddes pensles med fluss, og kanten placeres korrekt på pladen:

Nogle små stykker flusset (mellem) slaglod placeres rundt langs indersiden af kanten:

Der opvarmes langsomt fra ydersiden - hele vejen rundt til fatningen er rødglødende. også gerne nedefra hvis muligt.
(hvis kanten/slagloddet flytter sig ved fluss-opkogning, må man lige rette det hele til, inden man fortsætter med opvarmningen):

Når det hele er rødglødende, begynder man at koncentrere varmen på samlingen mellem kant og bundplade (lettest oppefra) - og når slagloddet smelter, trækker man det rundt i samlingen så hele kanten fastloddes.
Kunsten er ikke at varme så længe, at man lodder den forrige lodning op igen:

NB! Når kanten er loddet fast, er det ofte fristende at tjekke om stenen passer. Hvis man laver en lukket kasse som her, er det en meget dårlig ide. Hvis fatningen er lidt "stram i det", risikerer man nemlig, ikke at kunne få stenen op igen.
Hvis man laver en fatning med "hul /huller" i bunden, kan man godt prøve. I det tilfælde, kan man jo trykke stenen ud nedefra.

Nu skal bundpladens yderside saves til. Man kan enten save den bort helt ind til kanten, eller man kan efterlade nogle mm til pynt. Denne fatning skal ikke pyntes:


Så skal kanten files pæn. Brug fil til det grove (først) og k220 slibepapir bagefter:


Hvis man vil gøre livet lidt lettere for sig selv senere, kan man nu forsigtigt slibe kantens top lidt tyndere, så den bliver lettere at bukke. Slib på ydersiden:

Hvis man pynter, skal man slibe alle de flader, der skal loddes (på både fatning og pynt) flusse og lodde med (vegt) slaglod. Det er også nu det er tid til at lodde et lille øje på, hvis fatningen skal hænge, eller lodde den på et andet objekt (snirkling, ringskinne o.lign)
Jeg har valgt at lodde et lille stykke rør på som øsken:



Når den sidste lodning er foretaget, lægges det i 10% svovlsyre til den yderste glødeskal (mørkfarvning) er væk:


Og så er det slibetid. Start men k220 og gå videre med k400, k600, k800, k1000 evt k1200.
Vask emnet grundigt med vand og sulfo mellem hver kornstørrelse.
Man kan bruge håndkraft (slibepapir):

Eller man kan bruge maskiner (poleremaskiner, opspændte boremaskiner eller en minifræser som her:

Når man er nået op på k1000 eller k1200, er næste skridt at pudse og polere, Først bruges slibemasse (her brun), derefter poleremasse (her blå) og evt højglans (her hvid). Man kan selvfølgelig godt bruge håndkraft (filtbøfler o.lign), men jeg synes maskinerne giver det flotteste resultat.
Husk igen at vaske grundigt mellem hvert trin:

Når smykket er som man vil have det, mangler bare stenen:

Stenen placeres i fatningen (som jo burde passe), og den øverste del af kanten trykkes forsigtigt ind over stenen. Tryk et sted, hop så over på modsatte side og tryk lidt der - og sådan trykker man hele vejen rundt ved at hoppe frem og tilbage.
Til at folde/trykke kanten ind over stenen kan man bruge en tiltrykker, et fattestål, eller noget andet blankt metal, der ikke ridser:


Det var vist det...



-
-
Nå ja, jeg glemte helt...
Hvis det er en facet-sten man vil fatte i en kasse, skal man efter kanten er loddet sammen, lodde en ring (af tråd) fast på indersiden i en højde, så stenen kan hvile på den, men så lavt at kanten senere kan foldes lidt ind over den:


Ved runde facetsten kan man bruge en overtrykker til at bøje kanten lidt ind over stenen:


Og så er det vist bare at gå igang...

