Switch to full style
Her kan du fortælle om alle de andre hobbyer som du evt. har, det kan være at sy, strikke, male, eller noget helt andet
Skriv et svar

Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 09:58

Billede

For mange, mange år siden, da jeg var ung og eventyrlysten, rejste jeg ud i verden med min rygsæk. Billede
På den slags ture, møder man jo andre ligesindede, og på et tidspunkt slog jeg følge med en lille flok Irere.
Af dem lærte jeg en simpel teknik til at flette/knytte store mængder reb/line, som man jo af og til kan have brug for på den slags ture, men som, når det ligger ubrugt hen, har en tilbøjelighed til at udvikle gordiske knuder

Billede

Når vi ikke bruget linerne, ja så fungerede de i flettet stand som stropper, forstærkninger, bælter, armbånd og hvad vi ellers kunne finde på, når vi sad i bålskæret om aftenen og flettede - og sang...
Billede

Da jeg kom hjem, havde jeg jo ikke længere brug for så meget line, men jeg brugte, og bruger stadig teknikken til nøglestropper af snørebånd - det er jo altid rart med et ekstra par ved hånden, når dem i støvlerne pludseligt knækker, men ellers er det hele gået lidt i glemmebogen.

Så, her til morgen, under en søgen efter noget helt andet poppede et velkendt armbånd op, og minderne vældede frem.

Billede

Det er lidt mere avanceret end dem vi lavede dengang (vores lukning var bare en knude i den ene ende og et loop i den anden), men jeg må da bare eje sådan et igen.
Jeg lod mig selvfølgelig friste, så nu er stumperne til det på vej fra det store udland.

Her er et par af mine nutidige nøglestropper, og en transportstrop fra de gamle dage. Den gamle er lavet af 15m paracord og har en brudgrænse på ca 250kg i udfoldet stand. Som den er flettet på billedet kan den bære omkring 1¼ton.

Billede

Nu er det så bare at vente på posten :-D

Billede

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 10:46

Smart smart ja det lavede jeg lidt af sammen med sønnerne da de gik i fritidshjem for mange år siden, lækkert armbånd og rå med den lås :-D

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 13:12

dejlig fortælling :D

men ikke om jeg kan gennemskue hvor i gør af enderne :P

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 13:41

Fed ide - tror også mange mænd ville synes det var fedt

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 13:58

Hvor lyder det hyggeligt.

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 14:32

kallie skrev:men ikke om jeg kan gennemskue hvor i gør af enderne :P
Meget simpelt - de loopes rundt og føres tilbage under zigzag'en i midten:

Billede

- og det bliver man bare ved med, til hele enden er gemt under mønsteret.
I dette tilfælde vil man til sidst nørkle de mørke ender ind under nogle af de gennemgående liner, du kan se under zigzag'en.

Billede

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 19:29

BlueRaven skrev:
kallie skrev:men ikke om jeg kan gennemskue hvor i gør af enderne :P
Meget simpelt - de loopes rundt og føres tilbage under zigzag'en i midten:

Billede

- og det bliver man bare ved med, til hele enden er gemt under mønsteret.
I dette tilfælde vil man til sidst nørkle de mørke ender ind under nogle af de gennemgående liner, du kan se under zigzag'en.

Billede


så er det ikke monster stramt knyttet kan jeg næsten regne ud :)

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 21:20

Det er en mega god vejledning BlueRaven :-bd :dance: :ymhug: :ymhug: :ymhug:

tusinde tak for at du vil dele ud af den :ymhug:

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

man 15. aug 2011 21:46

kallie skrev:så er det ikke monster stramt knyttet kan jeg næsten regne ud :)
Jo, det er faktisk knyttet ret stramt, men designet tillader, at man kan lirke lidt med det. Og her er en strikkepind en guds gave...

Eva1950 skrev:Det er en mega god vejledning BlueRaven
Der er jo ikke meget vejledning over det, men jeg kan godt lave en, når alle stumperne til mit armbånd er kommet hjem; En med en masse billeder :-D

Billede

Re: Når en gammel "bekendt" popper op igen...

tirs 16. aug 2011 09:29

Vejledning med enderne syntes jeg er fin :dance:
Ja du må meget gerne lave en, nå du får dine stumper hjem til armbåndet :dance: :dance:
Skriv et svar