Jeg ved ikke helt, hvad det er der går galt. Har du ændret måden du spænder saven på?
Jeg kan vise, hvordan jeg gør, og det plejer at virke. Men inden jeg gør det, vil jeg foreslå du bruger noget smørremiddel på klingen (hvis du ikke allerede gør det) f.eks skærefedt. Det kan mindske risikoen for, klingen trækker skævt (bilder jeg mig ind)
Når jeg sætter en klinge i saven, starter jeg i bunden.
Jeg placerer klingen så den er centreret i hullet:
Klingen holdes fast mellem to skruer - en "permanent", man normalt ikke rører, og den justerbare man spænder klingen fast med. Hvis det er umuligt at centrere klingen, kan det være fordi den "permanente" skrue har rykket sig.
Den kan justeres med en 2mm unbrakonøgle (skru den justerbare skrue et godt stykke ud, kig ned i savklingehullet og juster den "permanente" skrue, så den når midten).
Det kan være nødvendigt at justere både i top og bund, men det er ikke sikkert.
Når klingen sidder som den skal i bunden, løsner jeg toppen (på den øverste skrue).
Den skal være løsnet så meget, at hele anordningen kan rykke sig flere mm:
Jeg tjekker at klingelængden er passende.
Når den løsnede topskrue rører sav-rammen, skal klingen "dække hullet" (er den mere end 1mm for lang klippes der til, er den for kort, kan man prøve at løsne topskruen lidt mere):
Klingen poppes i hullet, saven holdes lodret så hele spændeanordningen hviler på savklingen (så man ved klingen når bunden af hullet (som jo teknisk set er toppen), sideskruen spændes (det kan være nødvendigt at holde klingen centreret mens der spændes), og til slut spændes topskruen til klingen giver et fint lille '
pling', når man knipser på den.
Giver klingen kun et fladt '
thump' når topskruen er helt strammet, er den for lang (topskruen har ikke været løsnet nok).
Skal klingen skiftes til en anden, løsnes topskruen før sideskruerne.
Håber du kan få det til at virke nu...