Bilka (billig lige nu) eller
Pixum er normalt de steder, jeg bruger (men det er sjældent, jeg papirfremkalder).
Normalt når man bestiller digitalbilleder, vælger man den "mindste størrelse" - f.eks 10cm og den anden størrelse justeres automatisk alt efter billedets dimensioner.
De fleste kompaktkameraer bruger forholdet 3:4 (her bliver billederne ca 10x13cm),
hvorimod SLR kameraer bruger forholdet 2:3 (giver billeder på 10x15).
Hvis du vil være sikker på, alle dine billeder bliver 10x15, må du altså ændre billedernes forhold til 2:3.
Et billedbehandlingsprogram er, hvad der skal bruges.
Her må du så overveje om du vil beskære, eller ændre på canvas-størrelsen. Det første giver ofte bedre billeder, fordi man sjældent får komponeret et billede helt perfekt i kameraet, det sidste giver "hvide" bjælker i siderne (de kan selvfølgelig farves den farve, du vil have). Resize kan
ikke bruges, da denne funktion strækker billederne, og svigermor vil næppe påskønne at blive dobbelt så bred, når hun slanger sig i bikini på badestranden.
Under alle omstændigheder skal de billeder du uploader altså have forholdet 2:3
(f.eks 2000px x 3000px eller 3000px x 4500px - altid 2:3).
Lille fif: Selv laver jeg altid en mappe med navnet "til fremkaldelse" og kopierer (ikke flytter) de billeder jeg vil fremkalde derind. Det er så disse billeder jeg kører gennem billedbehandlingen. På den måde, har jeg altid uberørte "negativer", så jeg en anden gang kan beskære anderledes