Ivan skrev:
SP.

u henviser til Ravsted, skal der bruges noget lim eller er det bare lige på og hårdt. Der skal naturligvis slibes og pusses

. Kan man ikke bruge sin gas til det der?
Med en kasse eller en flad overflade er det bare lige på og hårdt. På steder hvor det er umuligt at få pulveret til at blive hængende kan man bruge et
specielt klæbemiddel, men det kan godt gøre farven "grynet", så jeg bruger det stort set aldrig (man pensler det på inden man drysser, og det skal være helt tørt før man "brænder" det).
Man behøver ikke slibe og pudse koldemaljen, den bliver blank når den smelter. Mit vedhæng er slebet og pudset til en semi-blank finish, men hvis jeg ville have haft det meget blank, ville jeg lige ha givet vedhænget en tur på brødristeren som det sidste. Så ville overfladen smelte blank igen.
Gas-opvarmning - man kan sikkert godt, men jeg forestiller mig, det skal være meget forsigtig og fra undersiden, så emaljen ikke "brænder af". Personligt ville jeg nok placere emnet på et underlag der kunne videregive varmen, og ikke varme direkte.
Brødristeren har den fordel, man har begge hænder fri til at drysse videre mens der varmes, og man risikerer ikke overophedning, hvad der jo altid er en risiko for med et gasblus på over 1000°C.
Et par fyrfadslys under en stålplade el lign burde også kunne fungere...
Her er lige et par billeder af nogle farveprøver drysset direkte på flad plade, hvor der kun er drysset og opvarmet.
Ingen slib, ingen puds, ingen lak, ingenting:
Den ruflede overflade skyldes de mange små "farveklatter".
Ved brug af kun en farve, eller et sidste dækkende transparent lag kan overfladen blive glat og blank.