mjanneh skrev:
KUNNE jeg be' en af jer, som også bruger den røde sav om at måle længden på savbladet, præcist?
13cm (= den klinge der sidder i saven lige nu, og som der er savet nogle meter med)
Når klingen er spændt fast i bunden og topskruen er løsnet så hele spændeanordningen kan rykkes lidt op og ned, skal klinge-enden flugte med toppen af sideskruen (nederste pil), når topskruen hviler på savstellet (øverste pil):
Så burde klingelængden passe.
Hvis klingen er 1mm kortere går det også, men helst ikke ret meget mere.
(den lange forklaring
her)
mjanneh skrev:
Og i forlængelse heraf: hvilket mærke savblade er fornuftige? De, jeg havde før, var fine, men de nye knækker for et godt ord. Og jeg ignorant kan huske nada om navn eller hvor jeg har købt

Jeg plejer at købe no-name på ebay hos
DENNE forhandler. Det er lidt forskelligt hvad "størrelser" han har hjemme Mine favoritter er 3/0, men 2/0 og 4/0 er også meget gode til prisen ($3.50 pr gros). Jeg har også købt hos
FMG, og der får man et lille sortiment af "størrelser". De er lidt billigere, men nogle af "størrelserne" bruger jeg sjældent, så jeg kan godt lide den anden forhandler hvor man får 144 klinger i samme finhed.
Klingerne fra begge forhandlere passer til Knew-saven, men de meget fine skal lige klippes til, da de ofte er for lange.
NB! Der er STOR forskel på f.eks 3 og 3/0 klinger, så køb ikke de grove (3) ved en fejl.
Ved de smykker vi arbejder med, har vi kun brug for 0-klingerne.