Snirklede bommerter...
Redaktør: rumlebumle
Endnu en bommert, men det går den rigtige vej...
- En natteberetning fra en smykkemagers seng...
I går (eller nærmere i nat), blev jeg den lykkelige indehaver af opskriften på den dersens snirklede dråbe-top, jeg er så vild med, og som gik katastrofalt galt, hver gang jeg prøvede (billeder postet tidligere i tråden). Men desværre var det lige inden sengetid, så snirklerne skulle være et projekt til i aften (vejledningen blev dog lige læst igennem et par gange med det samme).
Kender I det, at man glæder sig så meget, at man bare ikke kan sove? - selvfølgelig gør I det - og det var lige præcis sådan jeg følte det i nat. Så det endte med, jeg måtte op igen efter messingtråd (sorry Camilla, men jeg har altså 1 kg 1mm messingtråd, som bare er til tests - og ingen blød tråd af nogen slags overhovedet (endnu)), tænger, min sten og et par salte fisk. Noget af en overvindelse, for der var varmt under dynen, og frygteligt koldt udenfor.
Lystigt gumlende på en salt fisk for at holde mig vågen, krøb jeg tilbage under den varme dyne og gik i gang efter hukommelsen - næsten... For selvfølgelig viste det sig, at hullet i stenen var 0.98mm, og at det var umuligt at få tråden på 1mm igennem... (hvor HADER jeg bare at lave smykker!!!)
Der lå jeg så på maven i sengen under en varm dyne, med tråd og værktøj parat, en salt fisk mellem tænderne i en rumtemperatur der føltes som -7 grader og med en sten der ikke ville som jeg. Og her svigtede viljestyrken mig lidt, for jeg kunne bare ikke få mig selv til at stå op og gå ind efter et trækjern, så jeg kunne trække tråden tyndere.
Det var på dette tidspunkt mit blik faldt på en lille lommelygte, der lå på natbordet. Den havde ca samme størrelse som stenen, og et hul i toppen på flere mm. Den aktive læser, kan nok godt gætte, hvad der så skete... Jeg mener, en snirkling er jo en snirkling, ikke sandt?
Og her er så resultatet - den topsnirklede lommelygte:

Køn, blev den ikke, for jeg kunne jo kun huske grundprincippet i snirklingen, og brugte aaaalt for lange tråde, men det er det tætteste jeg nogensinde har været på Danagonia-top-snirklen, og jeg er ret overbevist om, at det kun kan blive bedre, når jeg nu i aften kaster mig ud i projektet for alvor med vejledningen foran mig.

Ps. Camilla - du er fantastisk til at lave vejledninger!!!
- En natteberetning fra en smykkemagers seng...
I går (eller nærmere i nat), blev jeg den lykkelige indehaver af opskriften på den dersens snirklede dråbe-top, jeg er så vild med, og som gik katastrofalt galt, hver gang jeg prøvede (billeder postet tidligere i tråden). Men desværre var det lige inden sengetid, så snirklerne skulle være et projekt til i aften (vejledningen blev dog lige læst igennem et par gange med det samme).
Kender I det, at man glæder sig så meget, at man bare ikke kan sove? - selvfølgelig gør I det - og det var lige præcis sådan jeg følte det i nat. Så det endte med, jeg måtte op igen efter messingtråd (sorry Camilla, men jeg har altså 1 kg 1mm messingtråd, som bare er til tests - og ingen blød tråd af nogen slags overhovedet (endnu)), tænger, min sten og et par salte fisk. Noget af en overvindelse, for der var varmt under dynen, og frygteligt koldt udenfor.
Lystigt gumlende på en salt fisk for at holde mig vågen, krøb jeg tilbage under den varme dyne og gik i gang efter hukommelsen - næsten... For selvfølgelig viste det sig, at hullet i stenen var 0.98mm, og at det var umuligt at få tråden på 1mm igennem... (hvor HADER jeg bare at lave smykker!!!)
Der lå jeg så på maven i sengen under en varm dyne, med tråd og værktøj parat, en salt fisk mellem tænderne i en rumtemperatur der føltes som -7 grader og med en sten der ikke ville som jeg. Og her svigtede viljestyrken mig lidt, for jeg kunne bare ikke få mig selv til at stå op og gå ind efter et trækjern, så jeg kunne trække tråden tyndere.
Det var på dette tidspunkt mit blik faldt på en lille lommelygte, der lå på natbordet. Den havde ca samme størrelse som stenen, og et hul i toppen på flere mm. Den aktive læser, kan nok godt gætte, hvad der så skete... Jeg mener, en snirkling er jo en snirkling, ikke sandt?
Og her er så resultatet - den topsnirklede lommelygte:

Køn, blev den ikke, for jeg kunne jo kun huske grundprincippet i snirklingen, og brugte aaaalt for lange tråde, men det er det tætteste jeg nogensinde har været på Danagonia-top-snirklen, og jeg er ret overbevist om, at det kun kan blive bedre, når jeg nu i aften kaster mig ud i projektet for alvor med vejledningen foran mig.
Ps. Camilla - du er fantastisk til at lave vejledninger!!!
Senest rettet af BlueRaven man 25. okt 2010 00:57, rettet i alt 1 gang.
Hæ hæ - jeg klager skam ikke (ret meget), men synes bare, I skulle have en update med udviklingen i min drilske snirkleverden.Pia skrev:jamen, den er da lækker, hvad klager du over?
Og en lommelygte som "sten", er nok lidt for sær - selv for mig
Senest rettet af BlueRaven man 25. okt 2010 00:56, rettet i alt 1 gang.
- Susanne i nord
- Opal

- Geografisk sted: Sulsted, nord for Aalborg.
Har en dejlig perlefil, som har reddet mig et par gange. Kan lige rede et hul lidt større.
Hav en god og glad dag. Dem trænger vi alle til.
jeg er næsten sikker på at du kan demontere lommelygten, luske en passende sten ind i de snirklede snørklerier og sætte den fast. på den anden side er det måske nemmere at prøve påny siden du nu besidder 1kg messing tråd.
men jeg tror jeg har ramt noget essentielt: hvis man virkelig vil lave smykker, så går den ikke rigtig uden ønsket om perfektion.vær glad for at du har det.
men jeg tror jeg har ramt noget essentielt: hvis man virkelig vil lave smykker, så går den ikke rigtig uden ønsket om perfektion.vær glad for at du har det.
LOKE'S GHOSTDet har jeg også - nu. Der kom nemlig en sværm fine små diamantfile med posten idag. Typisk min timing - liiige 7 timer for sent, men nu er stenen i det mindste klar til snirklerierne...Susanne i nord skrev:Har en dejlig perlefil, som har reddet mig et par gange. Kan lige rede et hul lidt større.
Det bliver helt klart det sidste, Det første lader sig kun gøre, hvis det hele trævles op først.Pia skrev:jeg er næsten sikker på at du kan demontere lommelygten, luske en passende sten ind i de snirklede snørklerier og sætte den fast. på den anden side er det måske nemmere at prøve påny siden du nu besidder 1kg messing tråd
Men pyt, jeg skal jo øve mig, så der bliver nok mange forgæves forsøg, før den bli'r noget i nærheden af Danagonia kvalitet.
Senest rettet af BlueRaven man 25. okt 2010 00:55, rettet i alt 1 gang.
- Susanne i nord
- Opal

- Geografisk sted: Sulsted, nord for Aalborg.
Synes nu også dit første indlægs forsøg i messing er meget pænt.
Hav en god og glad dag. Dem trænger vi alle til.
jeg lurer nu på Camillas teknik- det må være noget med at lave spiralerne først og siden vikle dem rundt om pendanten. kunsten er så nok at dække hele fatningen af stenen med nydeligt anbragte spiraler - eller er det ligefrem dobbelte spiraler, altså en i hver ende af tråden?????
LOKE'S GHOSTDu er ved at være der, hvis du bruger lidt mere tid på at arrangere snirklerne flot, så er det helt i top!! Glæder mig til at se den med sten