Nu skal der slibes og poleres

Her er du velkommen til at komme med spørgsmål, og gode ideer.

Redaktør: rumlebumle

Anne Marthin
Opal
Opal
Geografisk sted: Als
En tromlesliber har stået højt på min ønskeliste og i går var min mand SÅ sød,
at han efter arbejde kørte hele den lange vej til Ravstedhus, for at hente de ting jeg havde bestilt.
(når han nu ville køre, så ku jeg ligeså godt købe lidt ekstra med :D )
Så nu har jeg endelig tromlen. Det er et sæt med HB (tysk) tromlesliber.
Til at starte med skal den bruges til polering af oxyderede smykkedele,
på et senere tidspunkt må jeg anskaffe endnu en beholder kun til stenslibning/polering.
Nå, men omkring oxydering, så har jeg købt en flaske Bronzeoxyd til sortfarvning af kobber.
Desværre står der jo ingen brugsvejledning på flasken.
(Egentlig lidt mærkeligt?)
Lise du skrev herinde hvordan du oxyderede med kemikalier, men er det den samme,
som jeg har købt, den du bruger? Bronzeoxyd?
Jeg vil så gerne igang, men kan jo ikke ringe til ravstedhus før mandag. ØV-bøv.. :((
Og så har jeg heller ingen mikroovn.
Forresten: Hvor stor mængde af stålkuglerne skal fyldes i tromlen? (den er 0,7 ltr)
Allesammen?
Hvis nogen kan hjælpe blir jeg meget glad!!! :-D :-D :-D
Forårshilsner fra Anne @};- @};- @};-
Lise
Opal
Opal
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:
Anne - jeg vil gerne hjælpe.

Du skal bruge alle stålkuglerne på en gang, og så skal du bruge noget sæbe - købte du noget specielt sammen med resten? Hvis ikke, kan du godt bruge alm. opvaskemiddel - ca 1 spiseskefuld. Vandet skal lige dække stålkuglerne.

Det er det samme, som du har købt, jeg bruger til at oxidere med.

Når du ikke har en microovn, kan du i stedet varme en passende keramik skål eller glas beholder op, så den er godt varm, ca. 100 grader, det kan du gøre i en alm ovn. Jeg bruger et lille ildfastfad eller et gammelt marmelade glas - alt afhængig af, hvor store tingene er, som jeg skal oxidere,

Når den er varm, tager du den ud og hælder oxideringsvæsken i - men åben vinduet, da det ikke er godt at indånde.

Bagefter lægger du de smykker i, som du vil oxidere. De skal ligge i væsken indtil de har en passende farve - det tager 2 - 4 minutter, så du skal blive stående og kigge på det, ellers risikerer du, at det bliver helt sort. Det er en god ide at oxidere flere smykker på samme tid, da der fordamper noget at væsken hver gang, du bruger det.

Du tager dingene op med eksempelvis en plastic tang - jeg bruger min plastic pølsetang - endelig ikke noget af metal! Og slet ikke med fingrene, da huden tager skade!

Og så skal det skylles under rindende vand. Oxideringsvæsken skal straks hældes i en lukket beholder, så det ikke fordamper.

Bagefter kan du tromle det i ca. 1 time. Synes du, der skal mere af det mørke af, kan du bruge en stålbørste (købes hos Ravstedhus). Jeg har ikke brugt børsten til nogle af mine smykker, jeg synes tromlen gør det flot nok.

Du siger bare til, hvis du har flere spørgsmål ;)-
Smykkehilsener
Lise
http://www.smykkekreationer.dk

Unikke og håndlavede smykker i ædelstene, ferskvandsperler samt sammen med Sterling sølv og forgyldt Sterling sølv.
Anne Marthin
Opal
Opal
Tusind tak Lise :-D :ymhug: :-D
Jo, jeg fik både polersæbe og stålkuglerens med i sættet også.
Der kommer sikkert flere spørgsmål :D
Men tak for hjælpen nu, det er een af goderne ved forum her, man skriver bare et spørgsmål og vupti er der et svar :))
Brugeravatar
Danagonia
Opal
Opal
Geografisk sted: Sydals
Kontakt:
Ja Lise har jo svaret flot... Du skal ikke varme bronzeoxiden på komfuret i hvert fald =)) Gjorde jeg og nu er min gryde oxideret og alt væsken for dampede :(- Jeg skulle have snakket med Lise kan jeg så se nu :))
Lise
Opal
Opal
Kontakt:
Danagonia skrev:Ja Lise har jo svaret flot... Du skal ikke varme bronzeoxiden på komfuret i hvert fald =)) Gjorde jeg og nu er min gryde oxideret og alt væsken for dampede :(- Jeg skulle have snakket med Lise kan jeg så se nu :))
Ja - alt metal bliver oxideret, når det kommer i kontakt med væsken ;) Så det er med at bruge noget af keramik eller glas + plastic til at tage tingene op med. Det dur dog ikke med en plasticbeholder når man varmer væsken op - den smelter ;)-
Smykkehilsener
Lise

Unikke og håndlavede smykker i ædelstene, ferskvandsperler samt sammen med Sterling sølv og forgyldt Sterling sølv.
Lise
Opal
Opal
Kontakt:
Anne Marthin skrev:Tusind tak Lise :-D :ymhug: :-D
Jo, jeg fik både polersæbe og stålkuglerens med i sættet også.
Der kommer sikkert flere spørgsmål :D
Men tak for hjælpen nu, det er een af goderne ved forum her, man skriver bare et spørgsmål og vupti er der et svar :))
Det er ikke nødvendigt at rense stålkuglerne hver gang, du har brugt dem. Men har du brugt dem til kobber, skal du rense dem i stålkuglerens, inden du bruger dem til sølv, ellers kan sølvet blive grimt. Men du kan sagtens bruge dem til sølv først og så til kobber bagefter uden at rense.

Når man renser stålkuglerne, skal de køre 1 - 2 timer med vand og ca. 1 stor spiseske fuld stålkuglerens. Bagefter skal de skylle meget grundigt indtil alt rensevæsken er væk.

Og så er det vigtigt, at altid du lader dine stålkugler blive i tromlen med lidt vand + ca. 1 stor spiseskefuld polersæbe i - lige så det dækker stålkuglerne med ca. 1 cm over, så ruster de nemlig ikke. Hvis de tørre ud, ruster de, og det er stort set umuligt at fjerne igen. Og så får man "flyverust" på alle de smykker, der kommer i tromlen.
Smykkehilsener
Lise

gurkemeje
Perle
Perle
Kontakt:
I stedet for at varme oxyderingsvæsken, kan du varme de ting der skal oxyderes. Det virker fint at komme kobberet i kogende vand og dernæst i oxyderingsvæsken. Det er en god ide først at komme kobberet i sprit så evt. fedtede pletter, fingeraftryk m.v bliver fjernet inden.
Lise
Opal
Opal
Kontakt:
gurkemeje skrev:I stedet for at varme oxyderingsvæsken, kan du varme de ting der skal oxyderes. Det virker fint at komme kobberet i kogende vand og dernæst i oxyderingsvæsken. Det er en god ide først at komme kobberet i sprit så evt. fedtede pletter, fingeraftryk m.v bliver fjernet inden.
Ja, det er også en mulighed, men det med spritten skal man passe lidt på med, da ikke alle sten kan tåle sprit. Men det er heller ikke alle sten, der kan tåle oxideringsvæske eller at komme i en tromle.
Har man nogle sarte sten, kan man i stedet oxidere tråden inden, man wrapper med den.
Smykkehilsener
Lise

Anne Marthin
Opal
Opal
Mange tak for de gode svar og gode råd :-D :ymhug: :-D
Dengang jeg var på et sølvværksted og skulle oxydere nogle sølv øreringe,
da dyppede jeg en tændstik, eller noget lignende, i oxyderingsvæsken (væsken var ikke varmet)
og førte den henover de steder jeg ville oxydere(sådan husker jeg det, det er snart 10 år siden)
Siden blev de skyllet og kom i tromlen.
Men der er jo forskel på at oxydere sølv og kobber.
Besvar