I dag stod jeg og bagte julesmåkager. Jeg var nået til jødekagerne. Jeg tænkte på hvornår mon jødekager ikke må hedde jødekager mere. Der var engang, hvor der fandtes noget der hed negerkys. Det gør der ikke mere. Nu findes der kun flødeboller.
Der var også engang hvor jeg synes at jeg havde rimeligt godt styr over mit liv. Jeg boede rimeligt godt (det gør jeg stadig), jeg har og havde den dejligste datter, jeg havde rimeligt styr på karrieren -var leder i en stor fritids- og ungdomsklub.
Karrieren var ligesom hvad den var, da jeg blev nødt til at sygemelde mig for knap syv år siden. Det er jo heller ikke det vigtigste i livet. Det, der imidlertid er en rigtig vigtig del af den der karriere, er den stabile indkomst som den medfører. Vi (min datter og mig) har så gennemlevet de sidste knap syv år på 91% dagpengesats. Ikke alvorligt festligt. Nu ved jeg at min sag er sendt til Dragør Kommune med henblik på en førtidspension. Førtidspensioner er jo selvfølgelig heller ikke det allermest festlige som forsørgelsesgrundlag, men det vil betyde en ro at sagen bliver afsluttet - en ro som, i vores lille hjem, vil være særdeles eftertragtet.
Nå, men som nævnt stod jeg jo der og bagte julesmåkager. Det var jo hyggeligt nok, men samtidig lidt små-frustrende. Man bager jo selvfølgelig julesmåkager fordi det snart er jul. Her er det en højtid som både er præget af stor glæde og stor frustration. Glæden handler selvfølgelig om, at vi begge elsker julen med alle dens traditioner. Frustrationen handler selvfølgelig om, at julen er dyr, og at det kan være særdeles vanskeligt at indfri forventningerne. Måske også fordi vi bor, hvor vi bor. Her får vennerne jo fladskærme og bærbare computere i julegave. Det gør min datter ikke. Jeg bilder mig ind, og håber, at det ikke er så vigtigt for hende. Når man spørger hende hvad hun ønsker sig til jul, plejer hun at sige ”en god jul” og det er det hun synes er det vigtigste. Formentlig også tvunget af omstændighederne.
Nå, men mens jeg stod der og bagte mine julesmåkager tænkte jeg også lidt smykkeforum, og specielt den der debat der er lige nu om hvilke gode formål man giver penge til. Som rigtigt, rigtigt mange andre giver jeg penge til alle dem der kommer forbi og ringer på. Jeg bliver bare nødt til at indrømme, at jeg har det rigtigt svært med det. De penge jeg giver til dem, er jo altid nogle jeg har været ude og låne. På den ene side vil jeg jo dels gerne støtte diverse gode formål, dels er det rigtigt tit nogle af min datters overskuds-klassekammerat-forældre der kommer forbi med raslebøssen. Det er jo nærmest umuligt at sige nej.
Jeg vender så, endnu engang tilbage til mine julesmåkager. Men jeg stod der, med dej op til albuerne, ringede telefonen. Min datter tog den. Hun meddelte mig at hun ikke vidste hvem det var, men at det var en der ville tale med mig. Det var den lokale ejendomsmægler. Vi havde deltaget i en konkurrence og havde vundet en julekurv!
Det var lige ved at jeg blev lidt optimistisk. Min sag er sendt til afgørelse i kommunen, formentlig til afgørelse indenfor den nærmeste fremtid. Vi vandt en julekurv. JUBII.
Er det nu det hele vender og der begynder at ske noget godt?
(og så fik jeg i øvrigt solgt fem armbånd i lørdags til en familiefødselsdag)
![smilie_xmas_097 [smilie=smilie_xmas_097.gif]](./images/smilies/smilie_xmas_097.gif)

LOKE'S GHOST