Side 1 af 1

Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: man 3. jan 2011 19:49
af Danagonia
Jeg vil da vælge mig ugens sten. Jeg aner ikke selv en disse om sten, så I får bare en omgang copy paste fra internettet, så må mere kyndige vejledere træde til :D

Men min sten er; Kyanite

Billede

Fordi jeg lige har købt nogle af dem, og i den forbindelse har stiret mig blind på den smukke sten...

kyanit, (af gr. kyanos 'blå' og -it), oftest blåt mineral, hvis tilstedeværelse viser, at bjergarten er dannet ved højt tryk. Mineralet krystalliserer triklint som prismatiske eller tavleformede krystaller. Hårdheden er 4-5 på langs og 5-7 på tværs af krystallerne, massefylden er 3,7 g/cm3. Den kemiske sammensætning er Al2SiO5 ligesom mineralerne andalusit og sillimanit. Kyanit findes i regionalmetamorfoserede lerbjergarter som glimmerskifre og gnejser samt i eclogit. Mineralet anvendes til fremstilling af ildfast porcelæn, isolationsmaterialer og smykker.
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Geologi_og_kartografi/Mineraler/kyanit

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: man 3. jan 2011 19:53
af Diddah
Nøjs en farve! Den kunne jeg også fortabe mig lidt i!

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: man 3. jan 2011 19:56
af Danagonia
Diddah skrev:Nøjs en farve! Den kunne jeg også fortabe mig lidt i!
De er meget smukke og har lidt det samme spil i sig som labradorit, de er bare flottere (sys jeg) når de ikke er i lyset end labradorit er...

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: man 3. jan 2011 21:05
af Pia
det er en smuk sten.
jeg har haft 2 strenge liggende på min watch list på ebay i grumme lang tid- kiggende- overvejende i evigheder, men ikke gjort noget ved sagen. måske tråden får bøtten til at vende. jeg ligger lige to supplerende billeder af mine overvejelser, der repræsenterer hver sin ende af raffinering ;) suk
Billede
Billede

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: man 3. jan 2011 21:22
af Danagonia
De er lækre Pia... Især Kylin mores rå splitter =p~

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: tirs 4. jan 2011 15:03
af Anne Marthin
Mums, hvor er de lækre, dem har jeg helt overset.

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: tirs 4. jan 2011 19:24
af smykke damen
Jeg er vild med kyanit. De er bare lækre.

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: ons 5. jan 2011 23:28
af BlueRaven
Åhhh - Endnu en vidunderlig sten, som både er flot sleben og rå.

Jeg supplerer lige med lidt billeder:

Kyanitkrystaller i fuschit (grøn glimmer):
Billede

HighEnd blå krystal:
Billede

Medium grøn krystal men en blå stribe:
Billede

Gråblå slebne perler, med et smukt sølvagtigt skin.
Farven er ofte uens fordelt i kyanitter og ofte varierer den i lag
Billede

Gråblå sølvskinnende kyanitter (som ovenfor) der der har fået en gang turkisgrøn farve:
Billede

Billede

Re: Ugens Sten KYANIT 03.01.11

: fre 7. jan 2011 19:17
af Charlottes
Det er ikke en sten jeg har lagt mærke til før men den er flot. :x-