Borax kegle lodning

Her kan materialer og værktøj diskuteres.
Metaller, perler, sten, værktøj, tråd, wire - med andre ord, alt det man bruger til at lave smykker.
Det er også her du finder ting som "Ugens sten" og "Månedens værktøj"

Redaktør: rumlebumle

Ivan
Smaragd
Smaragd
Geografisk sted: Odense
dav i gruppen

Jeg har set, på nettet, at der kun bruges borax som flusmiddel. Det var ganske vist sølv, jeg tænker :doh: kan det bruges til alle metaller?
Det ville jo være en besparelse da borax keglen ikke er så dyr. Men kan det lade sig gøre??

Venlig hilsen
Ivan
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan
Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Geografisk sted: Herning
Kontakt:
Jeg har aldrig brugt borax som fluss, der foretrækker jeg noget præfabrikeret flydende som f.eks fluoron, men jeg bruger et lille drys borax i det smeltede metal, når jeg støber (det fjerner urenheder fra metallet), og her virker det både med guld, sølv, bronze, kobber og messing.
Jeg tror dog det er nødvendigt at opløse boraxen før den kan bruges som fluss, og dette burde kunne gøres i vand, selv om det nok er svært at styre koncentrationen.

50ml Fluoron til 25kr holder længe - man bruger jo kun få dråber pr gang.

Her er mit fluss-lager - indkøbt for ca 15 år siden, så det giver nok et lille indtryk af, hvor lidt, man rent faktisk bruger (500ml Fluzin & 250ml Fluoron):
Billede
Den lille glasflaske er den jeg har stående ved loddepladsen, og fordi den har låg, er fordampningen minimal.
Den får så lidt refill med et par års mellemrum :-D

Billede
Billede
Ivan
Smaragd
Smaragd
Geografisk sted: Odense
dav
Nej jeg kan se at det ikke er meget der bruges, det bundfælder hårdt jeg har probs :-\ med at få det rørt ud er bange for at der skal gå hul i bunden.
Hvad er forskellen på den 2 produkter?

PS det var rigtig godt at følge dit projekt "Ravnen" ^:)^

Venlig hilsen
Ivan
Billede
Billede

Venlig hilsen
Ivan
Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Geografisk sted: Herning
Kontakt:
Ivan skrev:Nej jeg kan se at det ikke er meget der bruges, det bundfælder hårdt jeg har probs :-\ med at få det rørt ud er bange for at der skal gå hul i bunden.
Bundfælder?!? Det er ikke noget jeg har haft problemer med. Konsistensen er altid som vand.
Der dannes en lille bitte smule krystaller/bundfald i "daglig glasset" når lidt vand fordamper så opløsningen bliver overmættet, men det er så lidt, jeg nærmest ikke lægger mærke til det.
Plastdunkene står i et køligt mørkt køkkenskab, og har som sagt holdt sig der i ca 15 år.

Hvad slags er det, du har?
Ivan skrev:Hvad er forskellen på de 2 produkter?
Ja, det var for at finde ud af det, jeg købte begge dengang. Indtil da, havde jeg kun brugt fluzin. I praksis viste det sig dog, at der var nada forskel, og siden dengang er RH holdt op med at forhandle fluzinen. Så skulle jeg købe i dag, ville det blive fluoron.

Billede
Billede
Besvar