Velkommen til 1. del af Ze-Zoo-Ztone-projektet, der måske ender med noget brugbart, og måske ikke gør. Det er ikke noget, jeg har prøvet før på denne måde, og der er et par steder, hvor det kan gå helt i vasken - men nu må vi se, hvordan det udvikler sig...
Så er der endelig blevet tid til at lege lidt med en af de
bytbyt-sten, jeg fik fra Susanne i nord.
Det drejer sig om den pragtfulde sten fra Zoo i Aalborg:
Planen er, den skal ende som et vedhæng med en lidt anderledes fatning.
Først findes lidt bronzeplade (0.6mm) og en passer frem:
Og der laves et par cirkler:
Det tjekkes at stenen er mindre end den yderste cirkel, men større end den inderste:
Midterhullet bores ud. Denne gang har jeg valgt den simpleste form for værktøj - et bor og et håndtag:
Fatningen skal have tekst, så med passeren har jeg lavet et par guidelines i den beskyttende plastic:
Men hvad skal man skrive?!?
Jeg var mest til ét ord der passede til en Zoo-sten, men det måtte også gerne fylde lidt - og må man jo tænke sig ud af problemerne...
Kan i regne ud, hvad der kommer til at stå?Stemplerne findes frem - her er det 1mm og 2mm der skal i brug...
... og der stemples på livet løs:
Så skal der saves.
Savklingen løsnes i toppen og føres gennem midterhullet. Derefter spændes den igen.
Og der saves...
... til midten er savet ud. Klingen løsnes igen og trækkes ud.
Så saves den yderste cirkel. Saven vinkles til den får fat...
... og holdes derefter lodret under savningen:
Under al saveriet, holder man selvfølgelig godt fast på pladen:
Jeg tør slet ikke tænke på, hvor hurtigt en disccutter/udhugger kunne ha' klaret det her:
Kanterne blev så filet i form (det var hurtigt gjort, så jeg glemte helt at tage et billede)
Nu kommer vi så til et af de kritiske punkter i projektet, for det er meningen skiven skal være svag konveks - og jeg har ikke noget værktøj der kan klare så stor en skive med så svag en hældning, som jeg vil have. Derfor må jeg tage chancen og prøve med det værktøj jeg har, og lidt frihånds-formen:
Efter lidt mokken rundt, blev pladen for stiv til at kunne formes, så der måtte en udglødning til.
Her varmes metallet op til det er svagt rødglødende, hvorefter det afkøles i et glas vand:
Og så formes der igen:
Endelig fik jeg formen på plads, og et par huller blev boret til senere kædemontering:
Og det er så hvortil, jeg er nået i skrivende stund:
Næste punkt bliver at få stenen til at sidde fast...