Smykkeunivers skrev:
Jeg vil sige at hvis du har ambitioner til at have GOD billeder, skal der kikkes på kamera med spejlrefleks.
Her er jeg altså ikke helt enig.
Man kan sagtens tage gode billeder med et kompaktkamera og dårlige billeder med et SLR.
For at udnytte et SLR optimalt, er man nødt til at sætte sig ind i tingene. Man skal have en ide om, hvilke objektiver der egner sig til hvad (og hvilke der er pengene værd), vide lidt om lyssætning (her er det jo muligt at koble flere blitz på), det er også en fordel at have et grundlæggende kendskab til lukketider, brændvidder, blitz-synkronisering og alt det andet et sådan kamera kan byde på. Man kan selvfølgelig bare vælge "auto" og lade kameraet bestemme tingene selv, men det er det ikke bedre til end et kompaktkamera på auto.
For
ikke-foto-entusiaster, vil jeg sige - hold jer væk fra SLR.
Ja, de kan tage virkelig gode billeder,
ja, de har det ultimative indenfor manuelle indstillinger og tilbehør,
og ja, de er vidunderligt hurtige (både i opstart og med mindst 3 billeder i sekundet),
men de er dyre - de helt små modeller ligger vel på 3-5000, en god blitz 2-6000, stativ fra 1000 og op, gode objektiver fra et par tusinde til flere hundrede tusinde kroner, taske (og det er nødvendigt til alt det udstyr) omkring 500, trådudløsere, remote-udløser, blænder, filtre, diffusere, forlængerkabler, det bliver bare ved og ved og ved og ved, så de er nogle udstyrsstykker af rang.
Et SLR er heller ikke et kamera man lige snupper med i tasken, det kræver sin EGEN taske!
Jeg elsker jo at fotografere, så jeg har både SLR og lidt kompakt kameraer, og jeg må indrømme, at det er mit SX210 kompakt, der bliver brugt mest. Det ligger her på bordet (og fylder ganske lidt), så det er lige ved hånden, hvis jeg jeg skal vise noget på forum, det ryger i lommen, hvis jeg går en tur og i kufferten, hvis jeg skal på weekend.
Mit SLR bliver faktisk kun fundet frem, hvis jeg tager på en egentlig foto-tur/opgave, eller hvis jeg vil lege.
Og selve billedkvaliteten (med begge modeller på auto), der tror jeg faktisk kompakt kameraet vinder på marginalerne - sikkert fordi det er nyere = bedre teknik.
Nej, skulle jeg nævne noget, som virkelig kan gøre en forskel, så er det et godt billedbehandlingsprogram - men det skal man jo desværre også sætte sig lidt ind i, før det gør, hvad man ønsker.

*Tilføjelse til Camilla:
Den lille roste
Canon model 1000D, ligger på ca 3000. Jeg tror Bilka, ElGiganten og lign. af og til har dem lidt billigere.
Et godt kamera er
Canon 550DEt super godt
Canon 60DOg toppen må være
Canon 5D Mark II (full frame) og
Canon 1D Mark IV 
Canon og Nikon, er altså bare bedst - så jeg ville ikke købe andet...