Ugens Sten KYANIT 03.01.11

Her kan materialer og værktøj diskuteres.
Metaller, perler, sten, værktøj, tråd, wire - med andre ord, alt det man bruger til at lave smykker.
Det er også her du finder ting som "Ugens sten" og "Månedens værktøj"

Redaktør: rumlebumle

Brugeravatar
Danagonia
Opal
Opal
Indlæg: 2205
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Geografisk sted: Sydals
Kontakt:
Jeg vil da vælge mig ugens sten. Jeg aner ikke selv en disse om sten, så I får bare en omgang copy paste fra internettet, så må mere kyndige vejledere træde til :D

Men min sten er; Kyanite

Billede

Fordi jeg lige har købt nogle af dem, og i den forbindelse har stiret mig blind på den smukke sten...

kyanit, (af gr. kyanos 'blå' og -it), oftest blåt mineral, hvis tilstedeværelse viser, at bjergarten er dannet ved højt tryk. Mineralet krystalliserer triklint som prismatiske eller tavleformede krystaller. Hårdheden er 4-5 på langs og 5-7 på tværs af krystallerne, massefylden er 3,7 g/cm3. Den kemiske sammensætning er Al2SiO5 ligesom mineralerne andalusit og sillimanit. Kyanit findes i regionalmetamorfoserede lerbjergarter som glimmerskifre og gnejser samt i eclogit. Mineralet anvendes til fremstilling af ildfast porcelæn, isolationsmaterialer og smykker.
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Geologi_og_kartografi/Mineraler/kyanit

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Brugeravatar
Diddah
Opal
Opal
Indlæg: 658
Tilmeldt: tirs 14. dec 2010 12:06
Kontakt:
Nøjs en farve! Den kunne jeg også fortabe mig lidt i!
Brugeravatar
Danagonia
Opal
Opal
Indlæg: 2205
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Geografisk sted: Sydals
Kontakt:
Diddah skrev:Nøjs en farve! Den kunne jeg også fortabe mig lidt i!
De er meget smukke og har lidt det samme spil i sig som labradorit, de er bare flottere (sys jeg) når de ikke er i lyset end labradorit er...
Pia
Opal
Opal
Indlæg: 1086
Tilmeldt: man 29. jun 2009 19:55
det er en smuk sten.
jeg har haft 2 strenge liggende på min watch list på ebay i grumme lang tid- kiggende- overvejende i evigheder, men ikke gjort noget ved sagen. måske tråden får bøtten til at vende. jeg ligger lige to supplerende billeder af mine overvejelser, der repræsenterer hver sin ende af raffinering ;) suk
Billede
Billede
Billede LOKE'S GHOST
Brugeravatar
Danagonia
Opal
Opal
Indlæg: 2205
Tilmeldt: søn 8. feb 2009 23:37
Geografisk sted: Sydals
Kontakt:
De er lækre Pia... Især Kylin mores rå splitter =p~
Anne Marthin
Opal
Opal
Indlæg: 874
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 07:13
Geografisk sted: Als
Mums, hvor er de lækre, dem har jeg helt overset.
smykke damen
Smaragd
Smaragd
Indlæg: 197
Tilmeldt: fre 13. aug 2010 18:10
Geografisk sted: Vester Åby
Kontakt:
Jeg er vild med kyanit. De er bare lækre.
Hilsen Smykke damen
Brugeravatar
BlueRaven
Opal
Opal
Indlæg: 1201
Tilmeldt: lør 9. okt 2010 22:09
Geografisk sted: Herning
Kontakt:
Åhhh - Endnu en vidunderlig sten, som både er flot sleben og rå.

Jeg supplerer lige med lidt billeder:

Kyanitkrystaller i fuschit (grøn glimmer):
Billede

HighEnd blå krystal:
Billede

Medium grøn krystal men en blå stribe:
Billede

Gråblå slebne perler, med et smukt sølvagtigt skin.
Farven er ofte uens fordelt i kyanitter og ofte varierer den i lag
Billede

Gråblå sølvskinnende kyanitter (som ovenfor) der der har fået en gang turkisgrøn farve:
Billede

Billede
Billede
Charlottes
Opal
Opal
Indlæg: 1679
Tilmeldt: søn 16. aug 2009 13:35
Geografisk sted: Amager
Det er ikke en sten jeg har lagt mærke til før men den er flot. :x-
Man kan da aldrig få for mange perler. ;-)
Besvar