BlueRaven skrev:
Jo, når jeg bruger det i pulverform rutsjer det let ned. Som du kan se på skålene, er der en ren kobberkant i toppen, og det er fordi jeg ikke kunne få pulveret til at blive hængene på de stejle sider.
Jeg kan godt lide kanten, men jeg vil også have lavet nogle, der er helt dækkede - måske med en anden farve i centrum og en glidende overgang mellem dem.
Jeg har dog et par ideer til, hvordan den kan takles.
Jeg skal have købt lidt demineraliseret/destilleret vand og se om fugtig emalje vil blive hængende. Det er jo normalt man "vasker" de transparente farver inden brug og påfører dem i fugtig form - så måske det kunne forbedre klæbeevnen...
Jeg skal også have prøvet med lidt ganske tynd tapetklister. Hvis man nu pensler eller forstøver det på emnet først, kan det måske virke.
Og så er der jo den færdigkøbte løsning
Tramil.
Der har jeg lige bestilt 250ml med, da jeg alligevel skulle købe lidt nye farver.
Jeg skal nok holde ajour med udviklingen, efterhånden som jeg får tid til at lege med de forskellige ideer - men andre er selvfølgelig også velkomne til at lege med
Her er de
nye farver, der er på vej (undtaget nederst til venstre - det er den jeg har):

Hvor spændende at du også arbejder med emalje

Bruger du emaljepulver der er renset i demineraliseret vand og lægger det på hvælvede dele, vil det meget gerne trække sig sammen og væk fra kanten. Men hvis du tilsætter det lidt tramil i blandingen bliver det mere cremet og mere medgørligt. Men kommer emaljen alligevel ikke helt ud til kanten, kan du efterfølgende file ind til emaljen efter brænding.
Jeg leger meget med transparente emaljer, hvor jeg bruger opake farver til baggrund og transparente farver ovenpå. Jeg bruger også klar fondant og lægger farvet transparent emalje oven på. Det giver også mange interessant muligheder.
Min erfaring med emaljering, hvor man brænder ad flere omgange, skal man være opmærksom på, at farverne ændrer sig fra gang til gang de bliver varmet op. De kan godt blive mere mørke i det.
Jeg ved man kan få en forstøver til tramil, som du så kan forstøve limen på genstanden med og efterfølgende stø pulver på.
Sig til hvis du finder en god rød transparent emalje, jeg har selv svært ved at finde en god en.