anna-edith skrev:Super idé at bruge de fejlbrændte cdér jeg bruger dem selv til at bore huller i og så brodere mønstrene til at sætte på kort.
Det må jeg simpelthen se, så det kræver altså lige et billede eller to.
Mon det var ideen til årets julekort, der kom her
Danagonia skrev:Har du nogle tips?? Jeg synes jeg får sindsygt ondt i armen og de bliver aldrig helt lige udsavede...
Her har jeg savet en torshammer, og det her var forsøg nummer 7, som blev bare nogenlunde. Hvad gør jeg forkert???
Når du får ondt i armen, tror jeg du holder for hårdt. Selv holder jeg så løst som muligt, og som Havfruen skriver, lader saven gøre arbejdet. Albuen skal nærmest føles som om, den er et løstgående hængsel og håndleddet bevæger sig stort set ikke.
Hvordan man holder på saven, kan også have betydning - her er hvordan jeg holder min:

*Tilføjelse - Der kom lige et billede mere på, for jeg opdagede, at jeg veksler greb, når jeg saver.
Det er lidt forskelligt, hvor mange fingre der hviler på grebet.
Selv efter timer ved saven er det eneste der smerter fingrene på venstre hånd, der kæmper en brav kamp for at holde emnet det saves fast og nede - GGG
Materialet har også betydning. Det er jo noget hårdere at save en 2mm metalplade end en CD-skive af plast, men det løse greb gør, at savningen bliver lidt mere lige, uanset materiale. Uundgåeligt er det dog, at dine savninger vil slingre lidt. En så tynd klinge, som vi bruger til metalsavning, er bare ikke stabil nok, til lange lige linjer. Vil du have HELT lige kanter, må du tage skruestik og fil i brug.
Denne fil er ganske god og en
lille skruestik som denne med en læderlapper på kæberne, er nærmest uundværlig i den situation. Laaange strøg med filen giver de skarpe lige kanter.
Men jeg kan nu godt lide din torshammer, som den er...
Danagonia skrev:Og hvad bruger du til at bore huller med??
Bedst er en søjleboremaskine, men sådan et kræ, fylder jo i stuen, så jeg har min morfars gamle håndbor og så sådan en her:
Jups, min fræserholder er en gammel træbøjle...
- Og helt ærligt, så skulle jeg have købt den, som noget af det første, for den gør slibe-, pudse-, polere-livet noget lettere. Og så kan den jo også bore huller - men den er jo et helt kapitel for sig
Håber der var noget, du kunne bruge...
-------
Hvis der sidder en rookie, som aldrig har prøvet at save, men som har lyst til at kaste sig ud i det, må jeg hellere lige sige at det kræver en sav og et savbrædt:
Savklingen skal vende sådan (og de springer af og til, så køb rigeligt):
NB! Hvis det er ringe til kæder man vil save, vendes klingen modsat, så klingen skærer når den føres opad
Og saven holdes lodret, mens man saver
(igen er ringe til kæder en undtagelse, hvor ca 45 grader er bedre).