Ædelmetalkontrollen

Her er du velkommen til at komme med spørgsmål, og gode ideer.

Redaktør: rumlebumle

butler
Opal
Opal
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:
Hvordan er det lige, hvis man sætter ægte sterlig sølv i sine smykker ? Skal man så ikke være undrlagt ædelmetalkontrollen, og hvordan er fungerer dette. Dette koster noget ikke ? Hvordan er det når man blander med andet materiale og stempling ? Er der ikke noget om, at man ikke skal reklamerer med det Ægte ) på ens hjemmeside, hvis man ikke er underlagt kontrollen. Er det rigtigt? Er der nogen som har prøvet at blive kontaktet af dem.
Dette fordi jeg har købt noget men ved ikke lige om jeg skal bruge og reklamerer med det
Mange spørgsmål på en gang, men men men
Hilsen butler :animals-cat: :animals-cat: :animals-cat:
Tiden flyver når perler sættes sammen.
http://www.amio.dk/butik/724/
Lise
Opal
Opal
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:
Jeg ved ikke præsis, hvordan det fungerer. Men jeg køber altid mine Sterling sølv dele hos anerkendte forhandlere, især hos Ravstedhus, og de er registreret.

Og jeg skriver altid, om det er Sterling sølv, forgyldt Sterling sølv eller kobber, jeg bruger.

Reglerne er sådan, at du kun må bruge betegnelsen Sterling sølv, hvis alle sølvdelene i et smykke er minimum 925s, er der bare en enkelt lille dims, der er af et andet materiale eller sølv under 925s (udover stenene mv.), må du ikke bruge betegnelsen Sterling sølv om smykket.

Jeg tror dog, at du kun skal registreres, hvis du selv stempler dine sølvdele. Men man må kunne finde ud af det, ved at læse på deres hjemmeside.

Hvis du finder ud af reglerne, vil du så fortælle om dem :?:
Smykkehilsener
Lise
http://www.smykkekreationer.dk

Unikke og håndlavede smykker i ædelstene, ferskvandsperler samt sammen med Sterling sølv og forgyldt Sterling sølv.
Lise
Opal
Opal
Kontakt:
Jeg har lige skrevet til Ædelmetalkontrollen, for at høre om man skal gøre noget, når man alene bruger færdig forarbejdede dele. D.v.s at man ikke selv smeder af plader og barer mv.

Når jeg får svar, skal jeg nok skrive det her i forum.
Smykkehilsener
Lise

Unikke og håndlavede smykker i ædelstene, ferskvandsperler samt sammen med Sterling sølv og forgyldt Sterling sølv.
Brugeravatar
Danagonia
Opal
Opal
Geografisk sted: Sydals
Kontakt:
Havfruen må næsten vide det... Hun sælger jo ægte sølv fra sin butik...
Lise
Opal
Opal
Kontakt:
Nu har jeg fundet ud af reglerne :(-

Og det er en dyr fornøjelse :(-

Hvis man sælger smykker af ægte sølv eller guld, SKAL man være registreret og have et navnestempel :(-

Det er ulovligt at sælge smykker, hvor man siger eller skriver, at det er ægte sølv eller forgyldt sølv, hvis man ikke er registret hos Ædelmetalkontrollen.

I følge lovegivningen skal alle arbejder af ædle metaller, d.v.s. sølv og guld, der erhvervsmæssigt fremstilles, sælges eller udbydes til salg, indeholde 2 stempler - et navnestempel og et holdighedsstempel.

Man skal således have sit eget navnestempel og holdighedsstempel (eksempelvis 925, eller S, hvis det er sølv, det man mærker. Navnestemplet som koster 2.105 kr. + moms om året + en engangsudgift på 450 kr.

D.v.s. alle os, der har en hjemmeside, hvor vi sælger smykker af sølv eller forgyldt sølv SKAL have et navnestempel.

Om de også er så strikse, hvis man kun sælger til venner og familie - det ved jeg ikke, for det står ikke i lovgivningen eller bekendtgørelserne.

Så pas lidt på, hvor I sælger, hvis I ikke er registeret.

Jeg har netop udfyldt anmeldelsesskemaet, og sender det med posten snarest. Og jeg har fundet på et navn, til navnestemplet ;)- Men venter med at offentliggøre det, indtil jeg er sikker på, at jeg har fået det ;)-
Smykkehilsener
Lise

butler
Opal
Opal
Kontakt:
Tak til Lise. Jeg havde endnu ikke selv kunne finde ud af hvordan det skulle tolkes. Dette var til at forstå. Så ingen annoncering med ægte sølv herfra. Det vil blive for dyrt.
Lise
Opal
Opal
Kontakt:
butler skrev:Tak til Lise. Jeg havde endnu ikke selv kunne finde ud af hvordan det skulle tolkes. Dette var til at forstå. Så ingen annoncering med ægte sølv herfra. Det vil blive for dyrt.
Du skal lige være opmærksom på, at du overhovedet ikke må bruge ordet Sølv på din hjemmeside. Kun forsølvet eller forgyldt. Så det er noget svært at komme uden om, hvis du bruger sølv i dine smykker og gerne vil fortælle dine kunder, at det er sølv, du bruger.

Det er ÆV, at det er sådan, men det er nogle internationale regler, der har eksisteret i flere hundrede år. Det er faktisk den danske konge Erik Af Pommern, der indførte reglerne i 1429, og så har de bredt sig til hele verdenen. Derfor kan vi alle være sikre på, at når vi køber noget i udlandet, og det er mærket med 925 + navnestempel, ja så er det ægte sølv. Så det er vel OK, med disse regler alligevel ;)-
Smykkehilsener
Lise

butler
Opal
Opal
Kontakt:
Ja det er rigtigt. Må lige omkring min hp og se om der står noget, som ikke må stå.
Smykkeunivers
Opal
Opal
Geografisk sted: Birkerød
Kontakt:
Jeg forstår det simpelthen ikke. Jeg har nogle ørekroge fra pearls and peaces, som er markerede med 925 men der er ingen navnestamp. Og de er medlem af Ædelmetalkontrollen.
Kan det være rigtigt at navnestempel er nødvendigt kun for guldsmeder osv, som former sølv selv?
Havfruen, jeg vil meget gerne høre din mening, du arbejder jo kun med sølv.
Havfruen
Opal
Opal
Kontakt:
Vi er ikke oprettet hos ædelmetalkontrolden. men vi tænker på det det må vi da indrømme. Jeg har talt med dem hos ravstedhus og da siger de at hvis vi køber vores sølv hos dem eller en anden som er godkent skal vi ikke være det, hvis vi kun bruger halvfabrikater, men jeg har så læst et sted at hvis den samlede sølv mængdte ryger op over 3 gram for et smykke så skal man være regastret. Det er noget helt andt hvis man selv laver direktesølvsmykker som nu Lisa der weiwaper med sølv hun er nød til at bevise at det er sølv hun har brugt hvis hun skriver det. Og man må ikke blande de forskelige sølv enheder og så kalde det for sterlingsølv. Det er altid den laveste sølverdi som skal andgives. Jeg har sterlingsølv i mine ørekråge, men min perle stang er 830 så de må ikke hede sterling sølv men kund sølv. get er nogle meget tunge regler for os hobyperle piger at finde runt i. men vi skal passe på for jeg har læst på den anden forum at de har været ved en af de piger og hun er nu stoppet med at selge hendes smykker for det blev for meget for hende. Men på den anden side så er det jo også for vores egen skyld at der er det system så vi ikke bliver snydt hverken som kunde eller som producent.
Kærlig hilsen

:character-ariel:

Jeg er desvære skrive ordblind jeg håber at i kan forstå det jeg skriver ellers må i spørge.
Besvar